Author Topic: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???  (Read 98946 times)

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Online OneGeekGuy

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #350 on: October 02, 2023, 11:25:43 am »
@vk3em Thanks! My idea is to put it inside of a case and use it more as stand alone electronic load than for battery characterization. So the glitch is not so critical but would be great to know if the ON-OFF glitch is in all units. I wanted the one with the screen/control separated from the power to integrate it in a housing. Keep you posted.

Thanks!
 

Offline vk3em

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #351 on: October 03, 2023, 06:12:05 am »
So the glitch is not so critical but would be great to know if the ON-OFF glitch is in all units.
I measured the gate control voltage for the ON-OFF transition, and I can confirm it has the same glitch.
Cheers
 

Online OneGeekGuy

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #352 on: October 10, 2023, 07:18:56 am »
So the glitch is not so critical but would be great to know if the ON-OFF glitch is in all units.
I measured the gate control voltage for the ON-OFF transition, and I can confirm it has the same glitch.
Cheers

Thanks, it is curious because I would expect this is solvable from SW...., lets see if at some point they decide to release a new FW for this load (I dont think so  ::) ). As said is not a big issue but still should not be there...
 

Offline mazo89

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #353 on: October 26, 2023, 09:18:33 am »
Hello Guys,

I've just bough DL24P 180W, but need to upgrade that to aprox. 270W. Need to test 12V lifepo4 batteries with CC 20A. I'm a little bit confused after reading this thread.

Can you please tell me what MOSFET should I buy to run 270W? Possibly not very expensive one. And also looking for a fan replacement and considering the price up to TDP 220W the price is reasonable but above (TDP250 for example) not so good. Will fan with TDP 220W be enogh?

After changing the MOSFET, do I need to do any calibration or just change the MAX setting on DL24P?

Thanks a lot for your answers.
 

Offline Filippo52

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #354 on: October 29, 2023, 02:14:52 pm »
Mazo 89
ti devo dire che purtroppo quello che vuoi fare se ti occorre situazione stabile ed un minimo di affidabilità non è possibile e soprattutto non è conveniente; Infatti come tutti i prodotti cinesi i valori dichiarati vanno presi con molta cautela, diciamo divisi per metà allora, forse, sono veritieri. Quello che tu hai comprato se sei fortunato (e ti capita uno con un mosfet originale e non un fake) va bene fino a 100W.
Se vuoi arrivare a 270 W e li devi usare spesso e per lunghi periodi dovresti cambiare :
- il sistema di raffreddamento perchè quello montato è del tutto insufficiente anche per 180W. I watt sono gli stessi dei PC e per dissipare 270W servono sistemi di raffreddamento costosi parliamo di oltre 100$
- il mosfet principale perchè è poco potente e adatto per funzionare in regime switching (e spesso è anche un fake) e non lineare come servirebbe in un carico elettronico. I mosfet di potenza "lineari" sono difficili da trovare e molto costosi; parliamo di 40 $. Se lo compri su un sito cinese al 99% sarà un fake e ti esploderà alla prima prova impegnativa che farai.
- se intendi usare 20A ti tocca intervenire anche sulle resistenze di shunt e sul diodo di protezione contro l'inversione di polarità che altrimenti salirebbero a temperature eccessive.
- anche le piste stesse del PCB con 20 A andrebbero irrobustite almeno con dello stagno aggiuntivo

In altre parole gli interventi sono tanti e molto costosi e alla fine il dispositivo sarebbe completamente diverso . Senza dire che se non sei molto preparato corri il rischio di danneggiare il dispositivo durante le modifiche che sono difficili e delicate da eseguire. Queste operazioni supererebbero di molto il costo dell'apparato e ci vorrebbe anche molto lavoro da parte tua.
Quelle che vedi in questo sito sono operazioni fatte al limite; come quando un auto viene truccata per raddoppiare la velocità. Anche quando ci riesci l'auto avrà una vita molto limitata e una bassa affidabilità.

Ti suggerisco altre soluzioni:

1 . la prima e la più semplice è comprare, anche della stessa marca, il dispositivo più nuovo che è ampliabile, dotato anche di funzioni di carica e scarica delle batterie. Parliamo del DL24EW.
Se lo compri con 3 unità di ampliamento ti viene dato per supportare ben 600W ed a questo punto è probabile che supporti i tuoi 270 W in modo abbastanza affidabile. Con i 3 moduli aggiuntivi ci sarebbero in totale ben 16 mosfet e 4 ventole (4 mosfet nell'unità base e 12 nei 3 moduli di ampliamento) invece dell'unico presente nel tuo DL24P e capisci da solo che il lavoro di dissipazione sarebbe suddiviso ben diversamente e anche con i mosfet economici montati da loro suddividendo il lavoro in 16 ce la possono fare.
Il costo sarebbe intorno ai 150$

2 - se vuoi tutto già pronto all'uso esiste sempre se vuoi restare sullo stesso costruttore

https://de.aliexpress.com/item/1005002931029578.html?gatewayAdapt=glo2deu

ma superi ampiamente i 200$. Viene dato per 600W e 40 A e credo che possa sopportare le tue richieste di 270W e 20 A


Se nonostante i miei consigli decidi di modificare il DL24P da 180 che hai comprato fatti sentire che ti posso dare dei consigli per risparmiare (forse la resistenza che ti dico può essere molto costosa) affiancando al DL24P una grossa resistenza da 10ohm 150W-200W , ma devi avere un certa pratica con l'elettronica

per ora ti saluto

P.S
usa il traduttore perchè se provo a scriverti in inglese ci capiresti pochissimo
 
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Offline Filippo52

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #355 on: October 29, 2023, 02:24:19 pm »


I am experimenting with a raspberry pi with node-red to have contact with all 4 cards and control everything, as well as have a summation of all the data.

Otherwise, I have used the DLP24 for a long time at close to max watts, and have only changed one mosfet, where it was my fault, forgetting to turn down the amperes before connecting an e-bike battery.

Now I have changed the mosfets to linear mosfets IXTK90N25L2
Removed pcb soldering mask, tinned and soldered in 0.7mm copper plates.
4x reverse diodes in parallel and water cooling, as well as cooling from the back of the pcb.
Welded me an aluminum enclosure for assembly.


scusa Augelme ti posso chiedere dove hai trovato i mosfet IXTK90N25L2 e quanto li hai pagati?

tante grazie
 

Offline Aurgelme

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #356 on: October 29, 2023, 02:51:35 pm »
I bought those mosfet for another project a couple of years ago
on Digikey a 10 pack for around €250 if I remember correctly

the project they were originally intended for
http://www.kerrywong.com/2017/01/15/a-400w-1kw-peak-100a-electronic-load-using-linear-mosfets/comment-page-1/#comment-1147329
 

Offline Filippo52

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #357 on: October 30, 2023, 09:20:53 am »
OK grazie per la veloce risposta.
Forse un paio di anni fa era più facile e anche un po meno costoso.
Adesso se provi ad ordinare ti dicono che non è disponibile e di sono tempi di consegna superiori anche ad 1 anno e il prezzo ha superato spesso i 30 $.
Quindi la soluzione che ha preso il costruttore Atorch di usare un numero maggiore di Mosfet comuni destinati allo switching  bilanciando il carico fra di essi credo che possa essere la migliore anche e soprattutto come costi.
Le modifiche proposte al modello DL24 con un solo mosfet sono troppe, troppo costose e sicuramente difficili da realizzare senza trasformare l'oggetto in una specie di "mostro".
Ovviamente qui su un forum di appassionati rimane molto piacevole discuterne come esercizi speculativi, e poi ci sono altri argomenti, come la precisione e la tensione di cutoff che sono validi e interessanti

buona giornata e grazie ancora
 

Offline Pukker

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #358 on: October 30, 2023, 10:00:15 am »
I've bought 3 pieces DL24 without cooler for € 70,- a year ago.
Replaced the mosfet with original ones.
Atorch uses fake mosfets and even used ones.
Mounted big towercoolers from PC.
Also placed an zener to reduce spikes on the gate.
Placed an small cooling blok on the reverse protecting diode.
I don't like to use them over 120Watts disipation.
Mostly enough for testing powersupply's etc.
When I need more power, I am using them parallel. 300W
OK, you have to set the parameters 3 times, but that is easy.
I use Testcontroller to monitor and for settings.

For me it is important to have a testsetting without fear for accidents.
So I fused them all.
Hmmm, I like to leave the tester alone for a while, without fear.

Three units looks annoying to work, but you have handy units
when doing tests where extreme power isn't necessary.

With more than 5 Amp, the reverse protecting diode getting hot.
Also for the PCB it looks better to me, not to have extreme currents.

Positive to the Atorch loads, they have a lot of shortcomings,
but the accuracy is pretty good. A little bit better when you do calibration.
« Last Edit: October 30, 2023, 10:16:41 am by Pukker »
 

Offline Aurgelme

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #359 on: October 30, 2023, 10:36:23 am »
I expect to have finished building the test bench in a couple of weeks. It is intended to be a combined battery tester and mosfet tester, oh yes it will be a monster, but it will be housed in my bike workshop so no big deal. The replacement mosfet (irfp 260n) for atork 24 was bought from aliexpress and turned out to be a total fake, so new ones were ordered from Digikey, and this has lasted for several years.

Just for fun I've also bought some 10 packs of cheap N and P power mosfet from aliexpress, which I'm thinking of testing out to see if they can be used for anything. Mainly mosfet that is originally produced in China and they should not be copies (they say in the description)

I think you can easily skip buying original Chinese-made mosfet's that are described as imported new originals  :-DD

Here is the inside of an IRFP 260N copy bought from aliexpress, where the silicon part is 1/4 of the original size and couldn't handle more than 22A before it stopped working.
 

Offline Pukker

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #360 on: November 01, 2023, 09:24:22 am »
I think you can easily skip buying original Chinese-made mosfet's that are described as imported new originals  :-DD

The same applies to, for example, li-ion batteries that have been rebadged to be manufactured by the leading brands.
« Last Edit: November 01, 2023, 09:29:59 am by Pukker »
 

Offline mazo89

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #361 on: November 05, 2023, 05:12:22 pm »
Mazo 89
ti devo dire che purtroppo quello che vuoi fare se ti occorre situazione stabile ed un minimo di affidabilità non è possibile e soprattutto non è conveniente; Infatti come tutti i prodotti cinesi i valori dichiarati vanno presi con molta cautela, diciamo divisi per metà allora, forse, sono veritieri. Quello che tu hai comprato se sei fortunato (e ti capita uno con un mosfet originale e non un fake) va bene fino a 100W.
Se vuoi arrivare a 270 W e li devi usare spesso e per lunghi periodi dovresti cambiare :
- il sistema di raffreddamento perchè quello montato è del tutto insufficiente anche per 180W. I watt sono gli stessi dei PC e per dissipare 270W servono sistemi di raffreddamento costosi parliamo di oltre 100$
- il mosfet principale perchè è poco potente e adatto per funzionare in regime switching (e spesso è anche un fake) e non lineare come servirebbe in un carico elettronico. I mosfet di potenza "lineari" sono difficili da trovare e molto costosi; parliamo di 40 $. Se lo compri su un sito cinese al 99% sarà un fake e ti esploderà alla prima prova impegnativa che farai.
- se intendi usare 20A ti tocca intervenire anche sulle resistenze di shunt e sul diodo di protezione contro l'inversione di polarità che altrimenti salirebbero a temperature eccessive.
- anche le piste stesse del PCB con 20 A andrebbero irrobustite almeno con dello stagno aggiuntivo

In altre parole gli interventi sono tanti e molto costosi e alla fine il dispositivo sarebbe completamente diverso . Senza dire che se non sei molto preparato corri il rischio di danneggiare il dispositivo durante le modifiche che sono difficili e delicate da eseguire. Queste operazioni supererebbero di molto il costo dell'apparato e ci vorrebbe anche molto lavoro da parte tua.
Quelle che vedi in questo sito sono operazioni fatte al limite; come quando un auto viene truccata per raddoppiare la velocità. Anche quando ci riesci l'auto avrà una vita molto limitata e una bassa affidabilità.

Ti suggerisco altre soluzioni:

1 . la prima e la più semplice è comprare, anche della stessa marca, il dispositivo più nuovo che è ampliabile, dotato anche di funzioni di carica e scarica delle batterie. Parliamo del DL24EW.
Se lo compri con 3 unità di ampliamento ti viene dato per supportare ben 600W ed a questo punto è probabile che supporti i tuoi 270 W in modo abbastanza affidabile. Con i 3 moduli aggiuntivi ci sarebbero in totale ben 16 mosfet e 4 ventole (4 mosfet nell'unità base e 12 nei 3 moduli di ampliamento) invece dell'unico presente nel tuo DL24P e capisci da solo che il lavoro di dissipazione sarebbe suddiviso ben diversamente e anche con i mosfet economici montati da loro suddividendo il lavoro in 16 ce la possono fare.
Il costo sarebbe intorno ai 150$

2 - se vuoi tutto già pronto all'uso esiste sempre se vuoi restare sullo stesso costruttore

https://de.aliexpress.com/item/1005002931029578.html?gatewayAdapt=glo2deu

ma superi ampiamente i 200$. Viene dato per 600W e 40 A e credo che possa sopportare le tue richieste di 270W e 20 A


Se nonostante i miei consigli decidi di modificare il DL24P da 180 che hai comprato fatti sentire che ti posso dare dei consigli per risparmiare (forse la resistenza che ti dico può essere molto costosa) affiancando al DL24P una grossa resistenza da 10ohm 150W-200W , ma devi avere un certa pratica con l'elettronica

per ora ti saluto

P.S
usa il traduttore perchè se provo a scriverti in inglese ci capiresti pochissimo

Thanks Fillippo52 for a very detaild answer. This was what I expected. I won't do it myself. I'll but fixed set with bigger power or even different battery tester like EBC-A20.
 

Offline Filippo52

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #362 on: November 08, 2023, 07:04:56 am »
Mazo 89
tieni presente che il prodotto Artoch ha un bellissimo display ma se escludi il costoso modello DLB-600W 200V 40A non è dotato di contenitore e usarlo "nudo" cosi come lo vendono non è una buona cosa e tentare di fargli un contenitore è molto difficoltoso e costoso.
Il tuo EBC-A20 non ha un bel display ma sembra più robusto, io non lo conosco e non so come è fatto a livello componenti elettronici quindi non so dirti nulla sulla sua robustezza, se trovo qualcosa ti informerò

Un saluto
Filippo
 

Offline Aurgelme

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #363 on: November 08, 2023, 03:16:57 pm »


Thanks Fillippo52 for a very detaild answer. This was what I expected. I won't do it myself. I'll but fixed set with bigger power or even different battery tester like EBC-A20.

I have both EBC-A20 and EBC-A40L, and have tested a lot of batteries with these.
At first I had it connected to the PC with the USB cable that comes with it, but it caused lots of noise and the PC froze a few times. Changed to an insulated usb cable and everything has worked perfectly since.
 

Offline frogblenderTopic starter

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #364 on: November 24, 2023, 09:27:54 pm »
Can anyone tell me the partnumber of the original power diode?   Mine is kind of scratched.   It is an ST part for sure, though.
 

Offline Aurgelme

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #365 on: November 24, 2023, 10:59:07 pm »
orginal on the DL24P STPS41H100C  or MBRB41H100CT
 

Online csuhi17

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #366 on: December 03, 2023, 06:06:09 pm »
I couldn't find anything about it, so I'm asking here.
About the purple DL24EW and the load modules that can be added to it.
Has anyone tried mounting the modular loads back to back?

how many connection points can be connected between two modules? all three sides, or only a maximum of two, as shown in the assembly illustrations?

The ordered ones haven't arrived yet, I want to assemble 1+3 modules, so.

One next to the display module and the other two behind them, on the side of the panel where there is no heatsink.

I don't know if I should connect all connection points or create a loop, so that a module is only connected to the one "next to" it.
Fnirsi oscilloscope = waste&regret
 

Offline Aurgelme

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #367 on: December 03, 2023, 06:31:27 pm »
I couldn't find anything about it, so I'm asking here.
About the purple DL24EW and the load modules that can be added to it.
Has anyone tried mounting the modular loads back to back?

how many connection points can be connected between two modules? all three sides, or only a maximum of two, as shown in the assembly illustrations?

The ordered ones haven't arrived yet, I want to assemble 1+3 modules, so.

One next to the display module and the other two behind them, on the side of the panel where there is no heatsink.

I don't know if I should connect all connection points or create a loop, so that a module is only connected to the one "next to" it.

http://en.atorch.cn/ProDetail.aspx?ProID=16
 
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Offline Terminux

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #368 on: December 26, 2023, 02:14:01 am »
Hello,

In my DL24 the microprocessor stopped working/didn't started. Looking in this thread, I got the PDF for it (HC32F030E8PA) in chinese, translated to english and followed the pins function/voltage. All good except voltage in pin 6 (resetb) which stayed under 0,7v ->this is threshold value, and should be 3.3v in normal operation. There is pullup resistor of 10k. To diagnose first i injected 1,5V with multimeter set for reading diodes and it started, so the problem was this circuit. After all the resetb capacitor which i think delays the reset release time, was failing/leaking. Replaced it with a new one (100nf as per the datasheet example), and all is working fine again. Hope this may help someone.

Cheers,
Jorge

Thanks so much for posting this I had the exact same issue and replacing the cap fixed it as well!
 

Offline matsupix

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #369 on: January 08, 2024, 09:34:11 pm »
I am looking for information about this element XFLZ 28 or XFLZ 2B.
It is located on the DL24MP board near the fan connector.
After turning on the power to the DL24MP, the fan runs all the time and does not turn off.
Thank you for your help.
 

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #370 on: January 09, 2024, 02:45:34 pm »
I am looking for information about this element XFLZ 28 or XFLZ 2B.
It is located on the DL24MP board near the fan connector.
After turning on the power to the DL24MP, the fan runs all the time and does not turn off.
Thank you for your help.

I was wondering the same thing myself.  It is driven from another SOT23 package, so I'll guess your part is an NPN transistor to drive the fan.   Perhaps your fan current exceeded the current rating of the part, and now it is blown and shorted?   fyi: my fan (blower, actually) says "12v 1.2A" and the part continues to work fine.
 

Offline frogblenderTopic starter

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #371 on: January 09, 2024, 04:48:43 pm »
fyi:  neat video of dude dissipating 1000watts in an underwater FDL100N50: 

 

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #372 on: January 09, 2024, 08:31:18 pm »
Yesterday I tried, and promptly blew up, the FDL100N50.

It worked fine with 13V @ 15A (~200W).
It exploded immediately with 54V @ 10A (540W).

After much reading, I believe the whole "exploding fets / zener diode" problem is not exceeding the fet's ±30V Vgs spec...

...the problem is the dumb firmware going to max (11v) for 100ms when you press the ON button (see overshoot picture below:  it is from the excellent work done by @deuteron ).   11v is fully ON for most fets, and then you have near-infinite current.... which is far beyond the SOA.

Notes:
- the 11v is the maximum the LM321 (which drives the gate) can muster, when operating from a 12v supply.
- a fuse won't help since it takes too long to melt (the 20A automotive fuse which I replaced that silly diode with did not blow).
- at low battery voltages (I'll assume you are loading a battery) you might get away with this, because:  a) low voltage corresponds to the safest area of the SOA, and, b) the resistance of your wires/connectors/batteryInternals/RdsON/whatever limits you to a lower current by simple ohm's law.   In short, higher battery voltage results in higher current and higher voltage... doubly bad for staying in the SOA.

Solution?
Instead of using a zener (which are kind of lousy for this because you need to worry about zener current;  better would be a TVS... but neither are ideal because the "knee" voltage is poorly defined and you can't dial in an exact clamping voltage)... so... I plan to put a small adjustable supply, with a schottky to the Gate, to clamp Vg to maybe 6.2v - this will limit the current to around 20A (per the "On-Region Characteristics" graph in FDL100N50F datasheet) even when the firmware tries to overshoot.   Simply adjust your supply such that you get slightly more current than you'll ever test with (do this when the fet is at room temperature;  current goes up with temperature, for a given Vg).  We'll see how it goes.

Thoughts welcome.













 
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Offline ruahriman

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #373 on: January 12, 2024, 11:08:37 pm »
Hi there!
I have a 2nd version of DL24m (black board).
Issue with everytime working fan could be fixed by 300+mA NPN transistor (like 2n2222), serial conected 0.5kOhm + 10k NTC resistors in base of transistor.
You must replace a sot-23 transistor and 1k 0402 in their base nearly fan connector, NTC must be placed on FETs radiator.
After that fan still working at every load, but not so loud . Bonus of that modification is speeding up the fan when radiator will heating up

My coworker buyed a 3rd gen of dl24m (purple). And I had a time to explore it  ;D In that version Atorch removed OpAmp at current sense resistor, added analog switch (ch443k) between old cirquit and booster OpAmp, added OpAmp for FET control voltage boost at load power jumper. Added a little FET to control the fan. And they added additional modes in software, such as Cable test, fan control temp and etc.
« Last Edit: January 12, 2024, 11:11:14 pm by ruahriman »
 
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Offline SA

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Re: Cheezeball DC Load: DL24P: Pump, or Dump ???
« Reply #374 on: January 22, 2024, 06:11:34 am »
I was reading these posts and remembered I have a DL24. I started testing my power supply at 25v 4A for 30 minutes. Works fine with temperature below 60C.I was glad that may be my unit was latest with original mosfet. I thought I should my power supply test it up to 200w for about 2 minutes to check for temperature. Instantly blow up the mosfet  :palm: . I usually do not test more than 50w. It is about impossible to find original power mosfet in local shops. I got some p and n channel power mosfet from china, works fine at lower voltage and current. For example irf4905 from china pops like popcorn when using above 30v, although they are rated foe 55v. Now I got 2 irfp250, one irfp260n(not sure its fake or original), one irf150.
I am intending to use my dl24 not more than 100w, but not wanting to blow mosfets. After reading full 15 pages I did not get clear solutions. NOW, what should i do to not burn mosfet?
1. should i use 15v 1 zener or 2 zeners back to back?
2. or use 5.1v 1 zener or 2 zener back to back?
3.or use tvs diode of what ratings?
4. should i remove c5?
6.should i have to reinforce diode, tracks, cooler for 100w?
7. can i use regular mosfet than linear?
 
 


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